Reklam inom fotbollens värld

Det har nog inte undgått någon att i princip alla lag inom olika idrotter har reklamtryck på sina matchtröjor. T.ex. inom fotboll är det ofta ett sätt att få hjälp med kostnaderna i de olika idrottsföreningarna. På knattenivå är det ofta lokala företag som ställer upp med lite sponsringspengar mot att deras logo får finnas på spelarnas tröja eller på shortsen. Ju högre upp i systemet lagen finns, desto större företag och mer pengar finns i sponsringen. Vid stora tävlingar som fotbolls EM, SM, VM eller OS är detta givetvis ofantligt bra tillfällen för ett företag att synas då den typen av stora turneringar får så stor genomslagskraft i media.

Ett annat vanligt sätt för företag att synas kring idrotter är givetvis att köpa reklamplats vid arenan. T.ex. om det spelas fotbollsmatch mellan AIK och ÖSK, på någon av hemmaarenorna, vet man att det kommer en stor publik och att matchen kommer sändas på tv. Då är det vanligt att företag stöttar ett av lagen med sponsringspengar samtidigt som de kan få bra exponering ha en stor skylt eller flera, direkt vid arenan. Inom ishockey syns detta väldigt väl då hela rinken är inramad av olika företags stora reklamskyltar. Vid fotbollsmatcher sitter inte skyltarna riktigt så tajt, men helt klart är de väl synliga runt planen ändå.

Ytterligare ett sätt att bygga upp reklam kring fotboll eller andra idrotter är givetvis att köpa reklamplats via tv. Då syns skyltar med de olika företagens logos och en röst läser upp vilka företag som sponsrat t.ex.OS eller VM. Detta görs både före och efter inslagen och om en person tittar på många olika matcher under en och samma turnering blir denne exponerad för samma sponsringsmeddelande flera gånger om, vilket lätt sätter sig i huvudet och man minns vilka företag som har sponsrat tävlingen.